مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22974 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:26

چگونه مي توان از خصوصيات همسر آينده ام آگاه شوم ؟
مسأله تحقيق و شناخت پيش از ازدواج از مسائل بسيار مهم و داراي نقش سرنوشت ساز براي خانوادههاست. برايانجام اين مهم و گريز از مشكلاتي كه پيرامون آن طرح كردهايد، راههاي متعددي وجود دارد؛ ليكن قبل از اشاره به آنها چندنكته را بايد در نظر گرفت:
1- وقتي سخن از شناخت و تحقيق به ميان ميآيد، هرگز نبايد انتظار يافتن راهي را داشت كه به طور كامل بتوان طرفمقابل را شناخت. چنين چيزي به سادگي ممكن نيست؛ چه بسا كساني سالها با يكديگر زندگي كرده و هنوز شناخت دقيقياز هم ندارند. بنابراين بايد در جست و جوي راهي بود كه حداكثر اطلاعات لازم را در اختيار انسان قرار دهد.
2- در اين جست و جو، بايد آسيبهاي مسأله را به خوبي در نظر داشت، چه بسا برخي از راهها بتواند پاسخگويبسياري از پرسشها باشد، ولي در كنار آن مفاسد و ضررهاي ديگري پديد آيد. بنابراين بايد راهي را پيمود كه كمترينپيامدهاي ناگوار را در بر داشته باشد.
3- راههايي كه معمولا پيشنهاد ميشود، اتكاي زيادي به شخص عامل و چگونگي به كارگيري آن نيز دارد؛ يعني، چهبسا شيوه واحدي را دو نفر به كار گيرند و يكي بر اثر هوش و فراست و كار بست صحيح آن، بتواند بهترين نتايج را به دستآورد؛ ولي ديگري به نتايج لازم و كافي نرسد.
4- به كارگيري راههاي پيشنهادي لزوما به معناي تضمين زندگي سالم در آينده نيست، بلكه به معناي آن است كه دقتدر به كارگيري آنها، موجب كاسته شدن اختلافات خانوادگي ناشي از عدم شناخت ميشود. بنابراين در اين مسائل نبايدانتظار همه يا هيچ داشت؛ يعني، نميتوان در جست و جوي چيزي بود كه بدون استثنا نتيجه بخش باشد و اگر چنيننتيجهاي نداد بگوييم پس ديگر هيچ؟!
به نظر ما بهترين راهي كه اكنون ميتوان پيشنهاد كرد، روش تركيبي «مشاوره» به اضافه «رابطه كنترل شده و هنجاري»است. اين روش دوگانه به طور سنتي در جامعه ما معمول بوده است و امروزه نيز با گسترش و سازمان يافتگي بخش اول،بايد آن را تكميل كرد.
توضيح آنكه: به طور سنتي ازدواج در ايران چنين بوده كه نزديكترين افراد خواستگار، براي يافتن همسر به وي مددرسانده و در يافتن شخص و معرفي به وي و بيان خصوصيات، او را مدد رسانده و به رايزني ميپرداختهاند. اين امر معمولادر ازدواجهاي فاميلي و منطقهاي و در محيطهاي كوچك كه فرد مورد نظر براي نزديكان خواستگار شناخته شده ميباشند،بسيار روش خوبي است، ولي با توجه به گسترش شهرها، ازدياد جمعيت و يا ازدواج با افراد دوردست و از شهر و دياريديگر، عوامل فوق نميتوانند كارآيي لازم را داشته باشند.
مرحله دوم كه رابطه كنترل شده و هنجاري است، همان گونه كه از دير زمان در جامعه ما معمول بوده، ميتواند هم اكنوننيز ادامه يابد؛ يعني، پس از بررسيهاي لازم، طرفين مدتي نامزد پيش از عقد ميشوند و تا مدتي به طور محدود و حسابشده و با آگاهي و نظارت خانواده دو طرف، رفت و آمدهايي آغاز ميشود. در اين مدت شخص ميتواند بررسيهايدقيقتري به عمل آورد و آگاهيهاي افزونتري كسب نمايد و خود را براي ازدواج آماده سازد و يا اگر خداي نخواسته طرفمقابل را مناسب نديد ترك ازدواج نمايد.
افزون بر آنچه ذكر شد راههايي براي چگونگي تحقيق و شناخت در امر ازدواج پيشنهاد شده است.
براي آگاهي بيشتر ر . ك : «جوانان و انتخاب همسر» علي اكبر مظاهري.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.